جشن سیزده به در


از همه چیز از همه جا

گلچینی ازموضوعات وتصاویر گوناگون ازهمه چیز و همه جای جهان

      جشن    سیزده به در 


جشن سیزده فروردین ماه روز بسیار مبارک و فرخنده است. ایرانیان چون در مورد این روز آگاهی کمتری دارند آن روز را نحس می دانند و برای بیرون کردن نحسی از خانه و کاشانهً خود کنار جویبارها و سبزه ها می روند و به شادی می پردازند.

تا کنون هیچ دانشمندی نگفته است که سیزده نوروز نحس است، بلکه قریب به اتفاق دانشمندان روز سیزده نوروز را بسیار مبارک و فرخنده دانسته اند. 

وقتی دربارهً نیکویی و فرخنده بودن روز سیزدهم نوروز بیشتر دقت و بررسی کنیم مشاهده می شود موضوع بسیار معقول و مستند به سوابق تاریخی است. سیزدهم هر ماه شمسی که "تیر روز" نامیده می شود مربوط به فرشتهً بزرگ و ارجمندی است که " تیر " نام دارد .

  ایرانیان قدیم پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می رسانیدند.

 

                سبزه گره زدن

 



 
در افسانه ها آمده است که "مشیه" و "مشیانه" که پسر و دختر دوقلوی کیومرث  یکی از پادشان قدیم بودند، روز سیزده فروردین برای اولین بار در جهان با هم ازدواج نمودند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته شده نبود آن دو به وسیله گره زدن دو شاخه نازک یک درخت  ازدواج خود را بنا نهادند. این مراسم را بویژه دختران و پسران دم بخت آن دوران نیز انجام میدادند و امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت می کنند و علف گره می زنند. این رسم از زمان کیانیان تقریباً متروک شد، ولی در زمان هخامنشیان دوباره شروع شده و تا امروز باقی مانده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:,ساعت 1:0 توسط حامد سایری|


قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت